Familjerådgivarna I Småland
  • Hem
    • Våra filialer
    • Lediga tjänster
  • Medarbetare
  • Samtalen
    • Hur vi vet att samtal har effekt.
    • Synpunkter eller klagomål
  • Poddtips
  • Information, råd och tips
    • Lagar om familjen
    • Att skiljas
    • Frågor att samtala om
    • Boktips
    • Berättelser från livet
    • Tips/verktyg länkar och Youtubeklipp
  • Annat stöd
UTVECKLING – ”KVINNOR BARA GNÄLLER”

Jag blir så irriterad på kvinnor som bara gnäller och aldrig blir nöjda säger mannen medan han med stort skrammel plockar fram dammsugaren och rensar hallen från grus. Och jag blir trött på män som alltid är nöjda oavsett hur det ser ut svarar kvinnan. Det är väl ändå bättre att vara nöjd, att se det positiva än att gå omkring och gnälla genmäler mannen över dammsugarens dån. För resten borde vi köpa en ny dammsugare, den här låter för jäkligt högt tillägger han. Jamen gör det då i stället för att gnälla säger kvinnan och känner sig belåten med att ha vunnit ordkriget med mannen.

Mannen är inne i sin egen värld och uttalar sig generaliserande utan att precisera vad han menar. Hans huvudavsikt är inte att kommunicera med kvinnan utan snarare att få utlopp för irritation. Hon tolkar hans utsago utifrån sammanhanget och reagerar på sin tolkning.

Vill du inte veta varför jag är så irriterad på kvinnor som aldrig blir nöjda säger mannen lite senare på kvällen. Du hade väl ingen lust att städa antar jag svarar kvinnan. Städa säger mannen frågande, det hade inget med städning att göra. Vi hade möte i vår arbetsgrupp idag och pratade om hur informationen fungerar på vår avdelning. Vår chef har verkligen ansträngt sig för att se till att våra informationskanaler fungerar så det har blivit mycket bättre. Ändå radas det upp en massa klagomål. Jag såg att chefen blev besviken hon hade nog väntat sig beröm. Vad sa du då frågar kvinnan. Jag sa att jag var nöjd att informationen fungerar bra och att var och en också måste ta ett eget ansvar. Vad hände då undrar kvinnan. Jo, det ska jag berätta, det tog hus i helvete och så var det mig det var fel på säger mannen och blir lite röd i ansiktet. Jag blir urförbannad när jag tänker på det tillägger han. Jo, det ser jag säger kvinnan men var det så farligt. Dom tyckte väl att du var inställsam och inte stod på deras sida. Vadå stod på deras sida, säger mannen jag sa bara det jag tyckte, jag stod inte på någons sida. Jag är ingen smilfink och det vet dom.

Mannen tar återigen upp det ämne han läckte irritation kring tidigare på kvällen. Nu förklarar han och utvecklar sina tankegångar på ett mer begripligt sätt. Kvinnan förstår mer men inte allt.

Det är vanligt att tolka människors ställningstagande i en konflikt som att man väljer sida. Denna tolkning blir respektlös för den som omsorgsfullt bildat sig en uppfattning i sakfrågan och uttrycker den, oavsett vad övriga tycker.

Nu börjar jag fatta vad det är vi har pratat om ikväll säger kvinnan eftertänksamt. Du vågade stå emot grupptrycket och ge din chef stöd för något hon hade gjort bra. Dina arbetskamrater uppskattade inte det utan blev istället arga på dig. Då blev du arg på dom. När du sen skulle berätta det för mig beskrev du det som att alla kvinnor är gnälliga och jag tog genast åt mig.  Jaha, säger mannen, det var därför du lät så försvarsinställd. Jag fick för mig att du i en slags kvinnolojalitet tog damerna på jobbet i försvar utan att veta vad som hänt. Hur skulle jag kunna det, jag visste ju inte ens att det var dom du pratade om säger kvinnan.

Kvinnan sammanfattar hur missförståndet gick till. Mannen fyller på.
Förutfattade meningar gör att vi ofta tror att vi förstår vad någon menar utan att ta reda på om vår tolkning stämmer.

Nu måste du väl ändå vara nöjd säger mannen. Igår klagade du över att du och jag pratar för lite här hemma på kvällarna men ikväll har vi pratat en lång stund. Och allt p.g.a. av att jag uttryckte mig så luddigt så du missförstod och vi blev tvungna att reda ut det.  Hade jag varit kristallklar och du lyssnat uppmärksamt hade vi nog pratat klart på två minuter. Vi brukar ju vara rätt överens när vi väl fått grepp om vad den andre menar. Ja, svarar kvinnan, vi tycks behöva lite missförstånd för att gå igång. På kuppen blev jag påmind om hur viktigt det är för dig att inte vara inställsam utan verkligen säga vad du tycker även om inte alla gillar det.
​
Missförstånd, som reds ut, är en bra trigger för samtal. I utredandet tvingas var och en att förklara sig och man lägger på så vis ytterligare en byggsten i den grundläggande förståelsen av varandra. Grundläggande värderingar genomsyrar vårt beteende. Värderingar behöver ibland beskrivas i klartext för att kopplingen mellan värdering och beteende skall bli tydlig.

Det är ofta konstruktivt att:
- Vara beredd på mothugg om man uttalar sig generaliserande, d.v.s. med ord som alla, alltid, aldrig osv.
- Inte vara så rädd för missförstånd, bara man reder ut dom.
- Tolka människors ställningstagande i en konflikt som en deras egen underbyggda uppfattning snarare än ett ställningstagande för eller emot någon annan.
Familjerådgivarna i Småland AB
​Västra Storgatan 1
​553 15 JÖNKÖPING
​Telefon: 036-711605


Familjerådgivarna i Småland AB:s organisationsnummer:
556783-2703
KONTAKT
Bild
Bild
  • Hem
    • Våra filialer
    • Lediga tjänster
  • Medarbetare
  • Samtalen
    • Hur vi vet att samtal har effekt.
    • Synpunkter eller klagomål
  • Poddtips
  • Information, råd och tips
    • Lagar om familjen
    • Att skiljas
    • Frågor att samtala om
    • Boktips
    • Berättelser från livet
    • Tips/verktyg länkar och Youtubeklipp
  • Annat stöd